The Bake House

Alla inlägg under oktober 2011

Av Lina - 1 oktober 2011 18:35

Hej! Idag har jag gjort "Flapjacks".

Det är en slags ja.... söt kaka.

Jag har inte smakat "hela" än men jag har ju smakat smeten. Men här kommer det enkla receptet!


Flapjacks

1oo gram smör

1 dl farinsocker (eller vanligt)

2 msk ljus sirap ( jag använde vanlig sirap, det gick lika bra)

250 gram havregryn

1 nypa salt

choklad ca: 200 g


Gör såhär:

1.smält smör tillsätt farinsockret och sirapen och rör om tills det blir en nrun tjock smet.

2. Vänd  havregryn, lite i taget.

3. Bred ut smeten på blåt med bakplåtspapper. Och strö över saltet.

4. gräddda i ugn på 175 grader i 10-12 min ( fö mig tog det 15 min)

Var försiktig så den inte bräns, den ska vara gyllenbrun.

Låt dem sedan svanlna i 2 min och skär dem i önskade bitar.

Över med chokladen och ställ in i kylen tills de ska ätas.


Mina såg ut sähär när jag tog ut dem

ur ugnen. och när jag skurit dem.

Jag tog bort allt små kravs.

   

Och det blev ganska mycket, Jag råkade

ha i för lite smör av mistag så då blev dem såhär.  

 

Jag smälte chokladapelsin choklad, för vi hade

ingen annan hemma. Men... det smälte ju aldrig det blev bar typ kräm.

Jag la krämen på bakplåtspapper och hällde över lite såntdär som blev över

och satte det i frysen. Det blev riktigtgott ändå.

 

Så sen cyklade jag till ica och köpte ljusblockghoklad.

( Jag skulle oxå kunnat tänka mig mörk Men det är

Inte min favorit) Men blockghoklad funkade iallafall bättre.

   

Så jag hällde lite smält choklad på varje kaka, och sedan hällde jag

på det dära kravset. För jag visste inte vad jag skulle göra med

det. Man kan oxxå ha det på fil, det blir som söt musli ungf! 

   

Sådär klart! Super gottt!


Lycka till // Lina



Presentation


Hej! Välkommen till min blogg. Jag heter Lina, är 14 år och älskar att baka och pyssla. Det är det min blogg handlar om. Följ gärna bloggen på Blogkeen.se för bäst uppdatering. uppdatering.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Strawberry On Top Of Cupcake

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards