The Bake House

Alla inlägg under april 2012

Av Lina - 27 april 2012 17:45

  idag eter praktiken på dagis gjorde jag HIMMLESKA dumlakakor! Ja de var fruktansvärt goda ;)

Ni måste verkligen pröva detta! Om ni gillar dumle och kakor.


   

Här är recepltet:  http://www.kokaihop.se/recept/dumlekakor-10 Men jag "ändrade lite" Jag hade inte noblesse på för hade inte några och det skulle nog bli lite för mycket... Jag hade också bara en halv dumle i, det gör man som man vill :D


HARE BRA!



Av Lina - 24 april 2012 19:07

Japp nu har jag äntligen fått tid att lägga upp påskdessererna :)

Vi har haft/varit med på 2 st "fester". Ena hos mamma ena hos pappa. Hos mamma gjorde jag supergoda och häftiga cupcakes. Hos pappa gjorde jag en underbara pavlova bakelser :) Här kommer lite bilder och recept m.m


Pavlova bakelser:


   

Precis satt in dem i ugnen

Efter gräddning

 

Tinade hallon och blåbär + lite socker, lemoncurdgrädde och de härligt sega marrängerna :)

     

Såhär såg min bakelse ut :)

   

Mums.... Receptet kommer så snart som möjligt...


 Och ja.... Den var lite svår att äta för man kunde inte dela den (med skeden) För den marrängen var så seg men GUD VAD GOD DEN VAR! Alla tycker jag borde testa detta. 


Påskmuffinsarna:

Chokladmuffinsar,nutellafrosting,Fågelbo i mandelmassa och chokladägg. Påskigt va? ;D

Ursäkta för jävlgt dålig bild... Hade inte med mig min andra kamra så detta är mobilkamran :(

 

På påskdessert bordet var det även: Brysselkex, Ett STORT påskgg fllt med godis :P, Rulltårta tillsammans med grädde och konserverade päron, glass och mina snygga och MYCKET goda muffinsar :)


Recept: http://www.recept.nu/1.307051/leila_lindholm/kakor_tartor/mjol/paskens_cupcakes 

Hennes blev mycket snyggare men en sak till, jag tål inte hasselnötter å jag bytte ut det mot blockchoklad (både ljus och mörk) Därför sjönk mina ihop ganska mycket men de blev SUPER goda med chokladen i.... Ett litet tips om nån inte tål hasselnötter?


HARE BRA!


   




    

   

   

          

Av Lina - 21 april 2012 15:48

  Ja... Eftersom jag bor varranan vecka hoss mamma och pappa så blir det dubbla kalas. Detta kalaset gjorde jag en prinssestårta, äppelmuffins, nutellacupcakes och choklassoppade cookies. Här kommer lite bilder + recepten, vissa.


Egen prinssestårta...

Jag gjorde egna bottnar+vaniljkräm. Det var choklabottnar,hallonsylt,och vaniljkräm. Jag gjorde choklasbottnar för att jag ville ha en lite mer speciell tårta :)

Nutellacupcakes (Leila Lindholm)

 

Jag gjorde Vanliga citroncupcakes, och sedan spritsade jag på nutella, Receptet kommer imån :) De blev iaf jättegoda :)

Äppelmuffins

De är en av dem lättaste och godaste MUFFINSARNA som finns (enligt mig) :)

 Chokladdopppade cookies! Bev alla vuxnarnas favorit på kalas bordet! :)

 

Gör inte lika stora som mina.... De plattar inte ut sig s mycket... :)

  Chokladdoppadecookies Ca 30 st


125 g smör, rumsvarmt
1 tsk vaniljsocker
2½ dl brun farin
2 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 dl havregryn
1 dl hasselnötter, grovt hackade (hade inte jag i)
150 g mörk choklad, grovt hackad
Doppningen:
100 g ljus choklad


Gör såhär:


1. Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör, vaniljsocker och brun farin poröst.


2. Vispa ner ett ägg i taget.


3. Tilsätt mjölet blandat md bakpulvret och havregryn. Blanda till en smidig deg. Vänd sedan ner den hackade chokladen och nötterna.


4. Rulla till runda kakor och lägg dem på bakplåtspapperklädd plåt. Tryck till kakorna med en kniv.


5. Grädda i mitten av ugnen i 12-14 min, tills kakorna fått fin färg. Låt dem edan stelna helt.


6. Smält chokladen i vattenbad. Doppa undersidan av kakan i chokladen, lägg den upp och ner så att chokladen får stelna.


Lycka till!
 


   

  Alla de här bakverken blev uppskattade! Och kalasen blev väldigt bra :)


Av Lina - 20 april 2012 16:38

Jepp detta var min födelsedagsfest/kalas hoss min pappa... Jag fyllde år 6 mars så... ganska längesen men många läckerheter fanns det på bordet ;D Vilket jag ska visa nu :)


Tårtorna:


Hallon och passionsfrukts cheesecake med passionsfruktsgelé:

 

 

 Receptet finns här: http://www.kokaihop.se/recept/hallon-och-passion-cheesecake-fryst-2

Den blev jättegod. I det här receptet är det två olika lager men jag gjorde också Passionsfrukts Gelé! Vilket blev mycket gott Jag använde 4 st passionsfrukter jag tog bot kärnorna på två som jag hade i passionslagret. Den andra två gröp jag ut ch gjorde gelé av. Och istället för vaniljsocker tog jag vaniljapulver... (inte nödvändigt)


MarrängChoklasmousse tårta med marsmellows oc hallon:

     

Jag var tvungen att göra en lättare sorts tårta, (för min pappa) Men iaf detta är nästan som en shopcake (köpekaka)

Fast ändå inte.... Jag har kommit på tårtan själv och den blev JÄTTEGOD bara att chokladmoussen var lite smaklös men annars skit god.... :)

Chokladmoussetårta med marsmellows:

3-4 st påsar choklasmousse, ekström. Kan tänka mig att ha typ jordgubsmousse oxå? Eller annan mousse.

2 st marrängbottnar

Marsmelows

Gör såhär:

Gör det som står på chokladmoussepaketet. Lägg ena marrängbotten i en form (får inte vara för liten) Lägg på hälften av moussen. Efter det lägger man på ett marränglock till och Sen så ska man blanda moussen med marsmellows (så mycket man vill) Men spara ungfär en fjärdedel som man sen täcker marmellowsmoussen med. Häll sedan på marsmellows och in i frysen. Ta ut den en halvtimme innan servering och sätt på några hallon.

KLART! Lycka till :)


Kaka:

 

Kokosdrömmar: http://www.recepten.se/recept/kokosdroemmar.html Ungefär det receptet använde jag...


Bordet:

   


Alla bakverken var supergoda! 

       




Av Lina - 20 april 2012 16:20

Jag har oxå gått med i den nya trenden... Cupcakes, Whoppies och Markroner....

Denna cupcaken var super god ( Mina favorit smaker är citron hallon och choklad) Men iaf... Här komer lite bilder på de härliga muffinsarna!

     


Recept:

2 ägg
1 ½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
75 g smör
3/4 dl mjölk
2 3/4 dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
1 nypa salt
skal och saft från 1 citroner
Hallon eller blåbär (helst färska)

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Vispa ägg, socker och vaniljsoocker riktigt pösigt.
3. Smält smöret, häll i mjölken och blanda i det i äggsmeten.
4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en annan bunke och vänd sedan försiktigt  i det i smeten.
5. Blanda i rivet citron skal och citron saft.
6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.
7. Fyll 2/3 av formen med smet, lägg sedan i 8-9 blåbär i varje muffin.
8. Grädda i mitten av ugnen i ca 15-17 minuter. Låt svalna när det kommit ut ur ugnen.
 

Av Lina - 20 april 2012 16:11

Ja herredgud vad det var längesen man var inne på bloggen, mycket skolan vettu ;)

Men nu kommer massor med härliga recept..... HARE BRA!



Presentation


Hej! Välkommen till min blogg. Jag heter Lina, är 14 år och älskar att baka och pyssla. Det är det min blogg handlar om. Följ gärna bloggen på Blogkeen.se för bäst uppdatering. uppdatering.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Strawberry On Top Of Cupcake

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards