The Bake House

Alla inlägg under februari 2012

Av Lina - 17 februari 2012 19:42

  Hej!

Idag har jag bakat "cupcakes" själva muffinsen blev bra men INTE glasyren. Det
var inget fel med smaken men den klumpade sig och blev skit konstig. Själva
glasyren är samma "smet" som till glasyren på kärleksmums. När min mamma oxå
skulle baka kärleksmums i tidsdags bev det så oxå.... Nu har vi kommit på vad
det var.... Jo det var margarinet. Margarinet kom från Willys.


SÅ JAG VARNAR ER KÖP INTE WILLYS MARGARIN!


 Såhär blev dem :(  


Av Lina - 12 februari 2012 11:11

Jepp för ungf en vecka sen var jag på en loppis då hittade jag två stycken fynd. En äppelurskurare och 12 st små formar äppelsaken kostade 5 kr och formarna 15.

Sen så fick jag mina två bak tidningar (båda är jättebra)

Hembakat och Baka heter dem. Jag har redan nämt Hembakat men jag nämner den nu igen för den är så himla bra. Baka Tidningen är oxå bra men har inte lika många recept. Det är mer att man läser i den och intevjuver med konditorer och sånt.  Så nu kommer det lite bilder :)


   

Om ni undrar va jag ska göra med d här tänkte jag såhär: Man kan gör små sockerkakor och sen göra glasyr! Smart va? ;)

 

 

Och med den här kan man gör såhär: Om muffinsen blir torr och äcklig så gör man bara så att man stoppar ner den här och drar upp då får man med sig lite av muffinsen sen kan man lägga i (i hålet) Lite fyllning så blir den godare :)

 

Alla saker tillsammans.

Hejdå ses :) 

Av Lina - 11 februari 2012 23:53

Jepp idag har jag bakat UNDERBARA grova kringlor. Detta receptet är verkligen något om ni borde testa iaf!!!


Grova kringlor

200 grader

Ingredienser:

1½ dl grahamsmjöl (90 gram)

2½ dl rågsikt (150 gram)

4½-5½ mjöl (270-330 gram)

2 tsk hjortronsalt

½ dl socker

1½ dl fil eller Naturell yogurt

1½ dl mjölk

1 ägg

100 gram smör eller margarin

3 msk Strömald Fibrex ( märket är finax) Detta gör så att brödet/kringlan blir saftigare och godare. Det står på hur mycket man ska ha. För man har i olika mycke beroende på hur mycket mjöl man har det är därför jag har skrivit upp mjölen i gram.

Gör såhär:

1. Blanda ihop de torra ingredienserna.

2. Häll sedan i filen, mjölken och ägget.Smält smör ele margarin och häll i.

3. Låt degen svälla i minst 10 min

4. Gör kringlor oh låt dem gräddas i mitten av ungen i 10 min.


      Såhär der påsen ut :) 

 

Av Lina - 9 februari 2012 16:25

Hej!

Ja jag vet jag har inte bloggat eller uppdaterat bloggen sedan i december, illa illa. Men jag Har verkligen haft fullt upp De senaste månaderna...   

Men nu ska jag iaf skärpa mig   


Detta var vår nyårs dessert (Apelsin och passionfrukts marrängpaj)

Den blev jättegod med eftersom jag gjorde pajjerna i små formar så skulle den varit inne lite kortare tid.... Men det blev bra ändå.


Apelsin och passionfrukts marrängpaj

Pajdeg:

3 dl mjöl

1 msk strösocker

125 gram smör

1 mk vatten

Fyllning:

finrivet skal från 1 apelsin

1dl pressad apelsinsaft

4 passionfrukter

50 g smör

1dl strösocker

1dl vispgrädde

4 äggulor

Marräng:

4 äggvitor

½ tsk vinäger

1½dl ströscker

Gör såhär:

1. Pajskal: Blanda mjöl och socker till pajskalet.Fin fördela smöret i blandningen i matberedare eller med fingertopparna. Häll i vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform med

löstagbar kant, ca 28 cm. Ställ formen i kylen i minst 30 min.

2. Sätt ugnen på 200 grader.

3. Grädda pajdegen på andra falen n

edifrån i ca 12-15 min. Stick med en gaffel om det pyser upp.

4. Fyllning: Tvätta apelsinen och finriv apelsinskalet och pressa ut saften. Halvera och gröp ur passionsfrukterna. Smält smöret och blanda ner socker,grädde,äggulor,apelsinsaft oh passionsfrukt.

5. Häll blandningen i det förgräddade pajskalet och låt grädda i ytterligare 15-20 min tills fyllningen stelnat.

6. Marräng: Häll äggvitorna i en bunke, tillsätt vinägern och vispa till skum. Tillsätt sockret lite i taget och fortsätt vipa til fast marräng. Fortsätt grädda i 10-12 min på andra falsen nedifrån tills marrängen fått fin färg.


Lycka till!

 





 

Presentation


Hej! Välkommen till min blogg. Jag heter Lina, är 14 år och älskar att baka och pyssla. Det är det min blogg handlar om. Följ gärna bloggen på Blogkeen.se för bäst uppdatering. uppdatering.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Strawberry On Top Of Cupcake

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards