The Bake House

Alla inlägg under augusti 2011

Av Lina - 22 augusti 2011 18:34

Heejsan! :)

Idag bestämde jag mig baka sockerkaka fast på ett annorlunda sätt :)

Nämligen att baka in chokladbolls smet i sockerkakan, väldigt spännande! Och dessutom blev den riktigt smaskig ;) Även om den var lite spräkt fast... det var ju den nya formens fel ;D

så som sagt det var väldigt spännande och änkelt värd att pröva, Jag fick receptet från en riktig fantastisk bok: The Sweetest Things - sötsaker, bakvärk och desserter!

Av Matilda Zetterdahl


Chokladbollskaka:

Sockerkakssmeten:

50 g smör

2 ägg

2 dl socker

1 dl mjölk

2½ dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 msk vaniljsocker

Chokladbollssmet:

300 g smör

3 dl socker

5 dl havregryn

2 msk kakao

2 tsk vaniljsocker

P.s man ska INTE ha kaffe i ( om man inte vill)


Gör såhär:

Börja med sockerkaks smeten genom att smälta smöret och låt det svalna. Väspa därefter äggen med sockret så det blir vitt och pösigt. Tillsätt mjölken och det smälta smöret och rör om. Blanda mjölet, bakpulvret och vaniljsockret i en separat skål och vänd sedan ned det i smeten och rör om. Häll sedan sedan smeten i en bröad form.

Gör sedan chokladbollssmeten genom att röra ihop smöret med sockret, och blanda sedan ner havregrynen kakon och vaniljsockret. Klicka i chokladbollssmeten i sockerkakssmeten och grädda i ugn, i ca 175 grader i cirka 45 min.

Och om man tycker det blev lite mycket chokladbollssmet gör som jag gör lite chokladbollar med kokos eller pärlsocker!


     Kram Lina :)

Av Lina - 19 augusti 2011 21:14

Ja idag blev mina kakor misslyckade och såhär såg de ut:


    Degen var inte heller god för den delen.... Men aja ett misslyckande lär man sig av!

Av Lina - 7 augusti 2011 18:45

Jag mår min pappa leva jag mår min pappa eva uti hundrade år!

Idag gjorde vi en tårta till min stackars pappa som var sjuk :(

så det kom inga gärster som det var tänkt! Men vi köpte marängbotten (hade inte tillräkligt med ägg) sen blandade vi grädden med lemoncurd och sen för attt tårtan inte skulle bli för söt la vi på massor med blåbär och hallon (frysta)

En enkel och VÄLDIGT god tårta!



    Hejdå!

Presentation


Hej! Välkommen till min blogg. Jag heter Lina, är 14 år och älskar att baka och pyssla. Det är det min blogg handlar om. Följ gärna bloggen på Blogkeen.se för bäst uppdatering. uppdatering.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Strawberry On Top Of Cupcake

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards