The Bake House

Alla inlägg den 2 december 2011

Av Lina - 2 december 2011 18:30

Idag har jag bakat härligt sega polarbröd!

De var jättelätta att baka och dem var dessutom super duper goda! Receptet kommer från tidningen: "Hembakat" som jag skrev i ett inlägg.

Jag ska inte skriva mer för ni ska ju självklart få det underbara receptet!


Polarbröd ca: 20 st

Ingridienser:

50 g smör

5 dl vatten

50 g jäst

3 msk ljus sirap

1 tsk salt

ca 16 dl rågsikt

 

Gör såhär:

    

1.Smält matfettet, tillsätt vatten och värm till 37 grader.

       

2.Smula jästen i en bunke och lös upp med lite av vätskan i taget. Men spara lite.

Blanda sirapen och saltet med resten av spadet och häll i.

3.Tillsätt det mesta av rågsikten och arbeta degen tills den blir blank och smidig. Degen ska släppa bunkens kanter när den är färdig arbetad. Strö lite mjöl och låt degen jäsa under en bakhanduk i 30 min.


   

Före jäsningen                   Efter jäsningen


4. Sätt ungnen på 275 grader. Lägg på bakplåtspapper på flera plåtar.



      

5.Dela degen i ca 20 jämnstora bitar. Rulla alla 20 till bollar och kavla ut dem till "plattor", ca 16 sm i diameter, på lätt mjölat bakbord. Lägg dem på bakplåtspapper och nagga "plattorna"  och  låt dem jäsa under en bakduk i ca 10 min.


6. Grädda bröden mitt i ugnen i 3-5 min. Låt dem sedan svalna på ett galler under en bakduk.


Klart! Lycka till!


   

Presentation


Hej! Välkommen till min blogg. Jag heter Lina, är 14 år och älskar att baka och pyssla. Det är det min blogg handlar om. Följ gärna bloggen på Blogkeen.se för bäst uppdatering. uppdatering.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Strawberry On Top Of Cupcake

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards